Cardinal Theme

مدل سازی ریاضی برای مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با حمل برگشتی و حل آن با الگوریتم کلونی مورچه چندگانه

در این مقاله، مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با حمل برگشتی همراه با یکسري محدودیتهاي عملیاتی بررسی می شود. مشتریان به دو گروه مشتریان خط رفت که تحویل کالا به آنها صورت میگیرد و مشتریان خط برگشت که کالا از آنها دریافت میشود، تقسیم میشوند. همچنین، اولویت خدمترسانی با مشتریان خط رفت است. نکته حائز اهمیت در این تحقیق آنکه، امکان تقسیم تقاضا براي مشتریانی که تقاضاي آنها از بزرگترین وسیله نقلیه موجود بیشتر است و همچنین، محدودیت عملیاتی جدید عدم دسترسی به بعضی از وسایل نقلیه براي تعدادي از مشتریان، به صورت توأمان در نظر گرفته میشود. دپوي مرکزي شامل ناوگانی از وسایل نقلیه با ظرفیتهاي مختلف و به تعداد نامحدود بوده و تقاضاي مشتریان به صورت پویا است و در هر دوره قابل تغییر است. این مسأله از نوع چند جملهاي نامعین سخت ) NP-hard ( است و با توجه به ساختار خاص آن و بررسی ادبیات موضوع، یک الگوریتم کلونی مورچه چندگانه جدید 1 ( NM-ACO ( براي حل آن پیشنهاد میشود. در این مقاله، پس از آشنایی با کلیات و بیشینه تحقیق، مدل ریاضی جدیدي براي مسأله مورد نظر ارایه میشود و در ادامه الگوریتم کلونی مورچه چندگانه پیشنهادي که شامل دو فاز تخصیص و مسیریابی است، تشریح میگردد. در پایان، به تحلیل نتایج عددي حاصل از این الگوریتم براي مسایل آزمون طراحی شده پرداخته میشود.


عزیزاله جعفری ( دانشگاه علم و فرهنگ )
رضا توکلی مقدم ( دانشگاه تهران )
محسن فرقانی ( دانشگاه یزد )